Szuperélelmiszerek új divatirányzata

0
272
Szuperélelmiszerek - Robert Kronekker
Szuperélelmiszerek - Robert Kronekker

Chia, Matcha, Goji – ezen egzotikus nevek mögött szuperélelmiszerek rejtőznek. És hogy mi teszi őket “szuper élelmiszerré”? Az, hogy különösen gazdagok az értékes összetevőkben és ezért hozzájárulnak a testi egészséghez. Így van ez? – Robert Kronecker elmagyarázza, honnan származik ez az irányzat és hogy valójában mi rejtőzik mögötte.

Robert, honnan származik a “szuperélelmiszerek” trendje?

Minden irányzat az Egyesült Államokból ered. A szuperélelmiszereké is. Különféle nemzetközi vásárokon, többek között Nagy-Britanniában vagy Hollandiában figyeltünk fel a szuperélelmiszerekre, de egyre gyakrabban lehet róla olvasni az Instagram-on is. Ezek olyan egyszerű nyersanyagok,  melyek a táplálkozás szempontjából előnyösek és a mindennapokban extra segítségként könnyen bevethetők.

Mitől olyan előnyösek ezek a táplálkozásban?

Az ember mindig azt hallja, hogy a szuperélelmiszerek többet “tudnak”, mint más élelmiszerek. Ez azonban így nem egészen helytálló. Semmilyen növényi kivonattól – mert a szuperélelmiszerek is csupán azok –  nem fogunk fákat kicsavarni. Ezek a növények sok olyan hatóanyagot tartalmaznak, amelyek támogatják például az immunrendszert vagy a sejtmegújulást. De csodát azért ne várjunk tőlük és ne essünk túlzásokba.  Mindennek megvannak a határai. Nem elegendő a napot reggelente egy műzlivel és egy szuperélelmiszerrel indítani. A nap fennmaradó részében is egészséges életet kell élni, mozgással, kiegyensúlyozott táplálkozással és lazítással. A szuperélelmiszerek tehát nem kényszerüen jobbak és nem tudnak többet mint más élelmiszerek. De egyik-másik közülük fedezheti a különböző fontos tápanyagokból felmerülő napi szükségletet, ezáltal kiküszöbölve például a vegán életmódot folytatóknál oly gyakran fellépő B12 vitaminhiányt.

Miért használják ezeket?

Mert egyszerűen praktikusak. Egy-két teáskanálnyi por a turmixba a gyümölcs- vagy zöldséglébe, elkeverjük és már kész is. A Matcha teát például csupán forró vizzel kell felönteni, de a szuperélelmiszereket hozzáadhatjuk akár a joghurthoz vagy műzlihez is. Sőt megsütve is használhatók. Utoljára nyers alapanyagokból készítettem kis golyókat,  a saját készítésű cashew-tejem melléktermékeként keletkezett préselt rostpogácsából.   Egyszerűen csak némi árpafüvet és pár szem málnát adtam hozzá, lisztben megforgattam és kész!

Vagy vegyük például a Chia magot. Természetesen ehetünk helyette lenmagot is, mert mindkettő sok ballasztanyagot tartalmaz. De a lenmaghoz viszonyítva a Chia mag több omega-3 zsírsavat tartalmaz és ezen kívül sütéshez is jól használható, mert alaposan megdagad. Ezért mindig nekünk magunknak kell mérlegelnünk és eldöntenünk, melyiket akarjuk használni. A szuperélelmiszerek ugyanis csak egy divatos irányzatot képviselnek.

Finomak a szuperélelmiszerek?

Háát, őszintén szólva … önmagukban elég keserűek, fűízűek, vagy enyhén savanykásak – pont mint maga a növény. Ez a benne lévő klorofill miatt van. Az egészben az a nagy kihívás, hogy olyan termékeket fejlesszünk és olyan recepteket találjunk ki a szuperélelmiszerek felhasználásával, amelyek tényleg ízletesek. Ezekből a porokból egyébként legtöbbször már egészen kevés, egy teáskanálnyi mennyiség is teljesen elegendő.

A tényleg ízletes termékek és receptek lényege, hogy  friss és finom hozzávalókkal kombináljuk a szuperélelmiszereket.

Mire kell odafigyelnünk, ha szuperélelmiszereket szeretnénk használni?

A minőségre! Nem minden szuperélelmiszer termesztése és feldolgozása történik ugyanis optimális körülmények között. Ezért nagy különbségek lehetnek. Például a Matcha tea esetén szeretném külön kihangsúlyozni, hogy a Japánból származó Matcha tea  tartalmazza a legtöbb hatóanyagot, mert ezt sötétben és kímélő módon dolgozták fel, emiatt ez nagyon értékes. A csomagoláson azonban sokszor nincs feltüntetve, honnan származik a szuperélelmiszer és hogyan dolgozták fel. A vásárló számára ezért a minőségi különbségek nem feltétlenül állapíthatók meg.  Ezt a témát alaposan körül kell járni és a terméket gondosan megvizsgálni.

Összegzés:

Hogy valaki szuperélelmiszert akar enni, vagy sem, ezt mindenkinek magának kell eldönteni. A szuperélelmiszerek nem nyújtanak több előnyt mint a hazai “szuperélelmiszerek”, mint például a málna vagy a leveles káposzta. De a Chia mag és társai bővíthetik az étkezésünkben használt alapanyagok körét, változatosságot és új trendet nyújtanak, de csodát ne várjunk tőlük. Az egészséges életmódhoz hozzátartozik ugyanis a kiegyensúlyozott táplálkozás, mozgás és a lazítás is.

Néhány szó a riportalanyról:

Szuperélelmiszerek - Robert Kronekker
Szuperélelmiszerek – Robert Kronekker

Robert Kronekker a dr. Oat akadémikusa és egy “megrögzött táplálkozástudományi fejlesztő”

Én az egészséges étkezés hívének és az ipari adalékanyagok és hozzáadott cukrok nyílt ellenzőjének vallom magam. Már régóta zavart hogy az élelmiszereinkhez  ipari hulladékokat és tömegnövelő szereket adnak, ezért a fitness szakmában megszerzett képesítésemet követően elvégeztem a táplálkozástudományi szakot is. Így lett belőlem igazi egészség- és környezettudatos ember! Az élelmiszeriparban szerzett tapasztalataim vezettek oda, hogy 2013-ban Philip Kahnis-szal közösen megalapítottuk a HAFERVOLL  nevű céget.

Forrás: chefkoch.de

Hozzászólás

hozzászólás

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

tizenhét + öt =

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..